Ard gedeelde items

Thursday, October 18, 2007

GB, TB, Hz verus KWh en ºC

De kosten voor Storage en rekenkracht wordt een paradox. Het aantal Euro's dat moet worden neergelegd voor een GB daalt met rasse schreden. Ook de wet van Moore lijkt onstuitbaar. Maar de kosten lijken niet te stoppen bij de investering in een nieuwe harde schijf en een nieuwe processor. De trend dat de honger om de Giga, Terra en de Herz niet te stoppen lijkt is onder meer terug te vinden in de onstuitbare behoefte aan data centra. Bijzonder daarbij zijn de locaties waar de nieuwe grote datacenters gebouwd worden.

Google, Microsoft en Yahoo zijn hoofdrol spelers in deze titanen strijd.

Een aantal citaten:

Computable - 9 februari 2007 | door Jasper Bakker - Groningen krijgt datacenter Google
Voor het nieuwe datacenter aan de Eemshaven in Groningen zal Google de hoofdgebruiker zijn. Het dagblad Trouw meldt dat 70 procent van de nieuwe locatie al verhuurd is en Google daar het leeuwendeel van vormt. De keuze voor Groningen is sterk gerelateerd aan de nabijheid van de elektriciteitscentrale, ook aan de Eemshaven. Naar schatting is de helft van het stroomverbruik van een datacenter voor koeling van de systemen.

Computable - 15 oktober 2007 | door Jasper Bakker - Computerruimte van de toekomst
Het koelingtekort, ontstaan door uitbreiding van de servers, was opgelost met losse kantoorairco's. "We bieden onze klanten en partners een online-portaal, met 24x7 dienstverlening. Dus dit kon niet langer zo." De voornaamste reden voor de verbouwing was het stijgende stroomverbruik en de opgewekte hitte door de nieuwere, krachtigere servers.

Computable -
10 oktober 2007 | door Rian van Heur - Kooldioxide uitstoot datacenters gelijk aan vliegtuigindustrie
Klimaatprobleem
Het stroomverbruik van datacenters betekent voor elektriciteitscentrales de uitstoot van kooldioxide die gelijk is aan die van de vliegtuigindustrie. Door weinig ruimte, geen high-density servers en een groter wordend energieverbruik zal de uitstoot van kooldioxide de komende vijf jaar alleen maar groter worden, voorspelt Gartner.

Een kwart van de kooldioxide-uitstoot in de ict-industrie wereldwijd komt door het energiegebruik van data centers. Dat schrijft Gartner in zijn laatste rapport. De ict-industrie is verantwoordelijk voor 2 procent van de kooldioxide-uitstoot wereldwijd. En daarmee zit het op één lijn met de uitstoot van de vliegtuigindustrie.

"Het cijfer komt er beter uit dan de uitstoot van pc's en monitoren, die verantwoordelijk zijn voor 40 procent van de uitstoot in de ict-industrie, maar het cijfer groeit sterker en de concentratie is veel hoger", zegt Rakesh Kumar, vice-president bij Gartner. Hij vindt dat bedrijven veel meer aandacht moeten hebben voor de co2-uitstoot van hun datacenter.

New York Times -Hiding in Plain Sight, Google Seeks More Power
THE DALLES, Ore., June 8 — On the banks of the windswept Columbia River, Google is working on a secret weapon in its quest to dominate the next generation of Internet computing. But it is hard to keep a secret when it is a computing center as big as two football fields, with twin cooling plants protruding four stories into the sky.



en als aanvulling van de datacenterknowledge site:

The 800-acre Oklahoma property is located in the Mid-America Industrial Park, and was purchased by Myall LLC from the Oklahoma Ordinance Works Authority (OOWA). Local officials have informed the Grand River Dam Authority that the new tenant would require as much as 15 megawatts of power, and the authority would likely need to spend about $3.5 million for a new substation and other improvements. If the plan goes foreward, Google has pledged to supply $2 million towards the power infrastructure.

Uitslagen marathon Eindhoven

Prima weer, prima marathon

11Philip SingoeiKenia1eMsen2:07:572:07:57
39F3Lydia KurgatKenia1eVsen2:39:272:39:26

Saturday, October 13, 2007

24e Marathon Eindhoven - 14 okt 07

Het parcours

Parcours 2007

Start - Emmasingel - Boschdijktunnel - Fellenoord - Veldmaarschalk Montgomerylaan - Europalaan - Orpheuslaan - Achilleslaan - Argonautenlaan - Sterrenlaan - Mercuriuslaan - Airbornelaan - Bisschop Bekkerslaan - Roelantlaan - Fakkellaan - Oude Bosschebaan - Doctor Berlagelaan - 1e Lieven de Keylaan - Hendik de Keyzerplein - 2e Lieven de Keylaan - Vredeoord - Bezuidenhoutseweg - Zwaanstraat - Schootsestraat - Frederiklaan - Sint Antoniusstraat - Willemstraat - Vonderweg - Mauritsstraat - Edenstraat - Doctor Schaepmanlaan - Elzentlaan - Stratumsedijk - Hertogstraat - Tongelresestraat - Kievitlaan - Parklaan - Dommelstraat - Nieuwstraat - Markt - Jan van Lieshoutstraat - Catharinaplein - Stratumseind - Stratumsedijk - PC Hooftlaan - Wal - Stadhuisplein - Finish



IBM-producten samenvoegen - Nog geen einde aan de toekomst

5 Juni 2007 jl vond het IBM Future Proof event plaats in het PSV stadion in Eindhoven. Key note speaker was Frank Soltis. Hij stond aan de wieg van de ontwikkeling van de AS/400. Voor Soltis is de drang naar het totaalproduct nog steeds even groot.
BRON: overgenomen uit system-i magazine

Frank Soltis

“ System i, geen einde aan de toekomst”

Dr. Frank Soltis, de Amerikaanse computerwetenschapper die veertig jaar geleden het idee had om een compleet virtuele machine te bouwen – een machine zonder enige relatie met zijn hardware, maar die in essentie was opgebouwd uit software. Een architectuur die in 1978 werkelijkheid werd met de introductie van IBM’s System/38, de voorloper van de AS/400 en de huidige System i. De meeste van Soltis' concepten zijn in de huidige System i-generatie nog in gebruik, zoals toepassing van de TIMI (Technology Independent Machine Interface) en single level storage.

Hoe belangrijk is System i Express?
“In de late negentiger jaren nam onze industrie steeds meer afstand van de low-end,” vertelt Soltis. “De denkrichting was dat de low-end uiteindelijk uit PC’s zou bestaan en de meeste bedrijven richtten zich dan ook op de high-end markt. Dat was absoluut een vergissing. Kijk maar eens naar het succes van de AS/400. De originele AS/400 had een enorme install-base in de low-end en het bood een zeer brede productlijn. Thans hebben we een paar gigantische systemen, waaraan ook de beweging richting consolidatie heeft bijgedragen. Uiteindelijk hebben we de low-end van de markt dus verloren. Anderhalf jaar geleden kwam het besef dat we aantrekkelijk geprijsde System i-modellen voor de low-end nodig hadden. Ik ben dan ook zeer gelukkig met de System i Express-aankondigingen.”

Komt de aankondiging niet te laat?
“Nee, dat denk ik niet,” zegt Soltis en haalt ter ondersteuning Microsoft Vista uit de kast. “In 2000 introduceerde Microsoft ‘Project Longhorn’. Het bedrijf voorspelde daarin dat het een aantal radicale dingen ging doen: een vernieuwing van het memory en file system, single level store… in feite waren ze op veel gebieden een AS/400 aan het bouwen. Eigenlijk niet vreemd, want Bill Gates heeft ooit eens gezegd: “Once Windows will be like the AS/400.” Destijds was er veel opwinding over Longhorn, maar fundamenteel gezien zijn ze vijf jaar bezig geweest met Vista en hebben ze eigenlijk alleen wat icoontjes veranderd op het scherm. Het is bovendien overduidelijk dat ze daarbij Macintosh gekopieerd hebben. Dit radicaal nieuwe systeem dat alle problemen zou oplossen, heeft geen enkel probleem opgelost. Microsoft kampt nog steeds met de problemen die ze altijd al hadden. Het is nu dan ook een zeer geschikt moment om met een concurrerend systeem te komen dat die problemen simpelweg niet kent: de System i Express.”

Voor wie is System i Express belangrijk?
“Bijna twintig jaar geleden hadden we twee productlijnen: System/36 en System/38,” vertelt Soltis. “In 1988 pakten we de System/38, stopten er wat nieuwe hardware onder en noemden het een AS/400. System/38-klanten gingen vrijwel meteen over op de AS/400, omdat zij wisten dat het een geweldige machine was. Toch waren er maar een paar System/36-klanten die de overstap maakten, hoewel zij toch op vrij oude hardware draaiden. Om deze klanten de overstap naar de AS/400 te laten maken, introduceerden we in 1994 de Advanced 36, een zeer aantrekkelijk geprijsde, op RISC gebaseerde machine. Uiteindelijk hebben we de volledige System/36-inventaris weggevaagd met de Advanced 36, die later opging in de AS/400-lijn.”

“Mijn aanbeveling was dan ook om opnieuw een Advanced 36-achtig model te introduceren. System i Express is de manier om veel van de oude, thans nog draaiende AS/400-machines te vervangen. Het biedt tevens een platform voor new business, maar voor mij zit de echte business in de vervanging van oude AS/400-systemen van klanten die – als wij geen alternatief zouden bieden – over zouden gaan op Windows.”

Hoe belangrijk is een all-in-one platform voor klanten vandaag de dag?
“Uiteindelijk komt dat neer op beheersbaarheid. Het idee dat je slechts één persoon nodig hebt om het systeem te laten draaien en niet een heel leger van mensen. Dit is met name van belang voor de markt van kleine en middelgrote bedrijven. Zij kampen met problemen die worden veroorzaakt door grote hoeveelheden servers en door alle hitte die gegenereerd wordt. Veel bedrijven hebben hun limiet bereikt in stroomvoorziening- en airconditioningcapaciteit. Een van de voordelen die IBM biedt, is dat wij vrijwel alle hitte- en stroomproblemen oplossen met onze producten.”

Zie ook de opmerkingen van Soltis opgetekend in het technologie art in de Computable dd 12 okt 2007. 'Hoe vaak in een bedrijf doet de telefoon het helemaal niet meer? Of moet je je telefoon af en toe opnieuw opstarten? Heb je als bedrijf een hele afdeling nodig om je telefoon te laten werken? Dat zou een computer ook moeten doen.'

Wat vindt u van IBM’s hernieuwde focus op ISV-oplossingen?
“Zeer recent zijn er een aantal nieuwe technologieën beschikbaar gekomen op de System i, zoals IP Telephony, PHP en MySQL. Op de eerste plaats is dat een herkenning van de applicaties die echt gericht zijn op de markt van kleine en middelgrote bedrijven, maar daarnaast is het van belang voor de ‘skills’ die toegepast kunnen worden op het platform. De PHP-achtige skills die er bijvoorbeeld beschikbaar zijn in de markt, zijn enorm. Een belangrijke reden voor ons om dat op te nemen in de System i. Dit opent vervolgens weer deuren voor andere applicaties en databases voor dat platform.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor System i?
“In de computermarkt is hardware het meest aan verandering onderhevig. Aangezien de System i in het verleden gebouwd is als virtuele machine, zijn wij echter nooit beperkt geweest door hardware. De markt is bijvoorbeeld zeer opgewonden over 64-bit technologie, terwijl de ontwerpkern van ons product 128-bit is, en dat is het al dertig jaar. De uitbreidmogelijkheden voor de toekomst zijn dus enorm; mogelijkheden die het daglicht nog lang niet gezien hebben. Met alle functies en features die er nog aan toegevoegd gaan worden, zal het systeem blijven groeien. We zien simpelweg geen einde aan de toekomst van System i.”

System i Future Proof Event -
5 juni, Eindhoven

Wie focust op applicatie-innovatie, investeert in de toekomst. Dit kan door bestaande bedrijfsapplicaties met elkaar te integreren binnen een flexibele, open architectuur, bijvoorbeeld een Service-Oriented Architecture (SOA). Deze integratie resulteert in eindeloos veel mogelijkheden voor applicatie-inzet. Om System i-klanten te helpen bij de integratie van bestaande én nieuwe applicaties, organiseerde IBM het Future Proof Event.

Keynote-spreker was Frank Soltis, de grondlegger van het System i-platform. Daarnaast verzorgen IBM en Business Partners 16 boeiende breakout-sessies als onderdeel van de thema’s Business Applications, Application Development, Proof of Technology en Future Solutions. De 14 Business Partners en hun oplossingen hebben zich gepresenteerd op de vendor expo. Het Future Proof Event vond plaats op 5 juni van 9.30 uur tot 17.00 uur in het Philips Stadion in Eindhoven.

LINK: Puntjes op de i -artikel Computable 26| 1 juli 2005 | door Guy Kindermans

Friday, October 12, 2007

10 minute MOSS tutorial- Content types

A tutorial on Content Types in Microsoft Office Sharepoint Server 2007.


EMC on Microsoft SharePoint Server

Discover how the Documentum infrastructure can make your deployment of SharePoint 2007 a success—and reduce your TCO. Join Lance Shaw, Sr. Product Marketing Manager, as he outlines how EMC Documentum extends SharePoint 2007 with the critical enterprise-ready archive and content services that today's leading companies demand.
http://www.emc.com/solutions/microsoft/

EasyJet intranet takes off on Microsoft SharePoint Server

Tim Wallis, CEO, Content and Code and Andy Caddy, Head of IT Services, EasyJet speak of the benefits of the latest EasyJet intranet and crew portal, built by Content and Code using Microsoft® SharePoint® Server (MOSS) 2007 technologies.

This video was presented at the Microsoft Worldwide Partner Conference 2007 in Denver, Colorado and highlights the benefits of Microsoft® SharePoint® Server (MOSS) 2007 to the business as well as to an IT professional.

Sunday, October 07, 2007

The Unexpected Benefits of Sarbanes-Oxley

Van FEAR naar BENEFIT

Rondom het negatieve en dwingende imago van SOX lijkt langzaam een kentering te komen. Daar waar de primaire driver voor compliancy lang 'fear' is geweest, wordt 'value add' meer belicht. Wat mij betreft een gezonde ontwikkeling. Uiteindelijk is dat toch waar het uiteindelijk om gaat.

The Unexpected Benefits of Sarbanes-Oxley

Harvard Business Review article by Steve Wagner, Deloitte & Touche LLP and Lee Dittmar, Deloitte Consulting LLP

Sarbanes-Oxley OptimizationWith the recent release of new guidance around Sarbanes-Oxley Section 404 compliance, companies continue to wrestle with how to strike a balance

In the wake of a series of highly-visible corporate abuses around the turn of the century, Congress passed Sarbanes-Oxley, which was intended to make corporate governance more rigorous, financial practices more transparent, and management potentially criminally liable for lapses. The first year of implementation was costly and difficult, far more so than companies had been led to expect.

In the view of a few open-minded firms, however, the second year of compliance turned out to be not only less costly and less difficult (as doing something for the second time often turns out to be), but a source of valuable insights into operations, which management has translated into improved efficiencies and cost savings. The areas of improvement go well beyond technical statutory compliance. They include a strengthened control environment; more reliable documentation; increased audit committee involvement; better, less burdensome compliance with other statutory regimes; more standardized processes for IT and other functions; reduced complexity of organizational processes; better internal controls over business relationships with other entities; and more effective use of both automated and manual controls.

The result they are seeking to achieve is not only shareholder protection, the principal purpose of the act, but also enhanced shareholder value. More than a year since the first deadline arrived, Sarbanes-Oxley still inspires fear—of enforcement actions, of the stock market's reaction to a material weakness, and of personal liability. Fear can be a powerful generator of upstanding conduct. But businesses run on discovering and creating value. Companies need to start viewing Sarbanes-Oxley as an ally in that effort.

This article was featured in the April 2006 issue of Harvard Business Review. To obtain an Adobe Acrobat version of this article, please complete this email form: Request a copy of the article.

Saturday, October 06, 2007

Het nieuwe werken - de factor 4 index

Maakt de factor 4 index het nieuwe werken meetbaar?

De basis voor de Factor 4 Index is een reeks van 64 stellingen, ingedeeld naar de 4 dimensies van het nieuwe werken:


Onderzoeksresultaten Boer & Croon / Microsoft
Rapport van bovenstaand onderzoek
Online onderzoek - gratis



Friday, October 05, 2007

Live and Online Microsoft Software Services Strategy

Microsoft Charts Its Software Services Strategy and Road Map for Businesses

Company introduces “Online” services and Microsoft Office Live Workspace, solutions that combine client, server and services offerings to deliver connected computing options for people and businesses.

REDMOND, Wash. — Sept. 30, 2007 — Microsoft Corp. today laid out the next phase in its strategy for online services, offering a road map for new offerings that synthesize client, server and services software for people and businesses. These offerings will combine elements of client-based programs with software that runs large servers and new services delivered over the Internet.

The offerings announced expand Microsoft’s existing portfolio of software plus service solutions — solutions that weave together the best of software and Internet services to provide a new generation of rich, seamless experiences that are personalized, integrated and available online anywhere. This approach gives individuals and organizations greater freedom of choice in how they interact with the people, information and activities they value most.

Microsoft plans to deliver a wide variety of new solutions during the coming months under two key families of service offerings: “Live” and “Online.”

“Live” services from Microsoft are designed primarily for individuals, business end-users and virtual work groups. Live offerings span entertainment, communication and productivity. These services emphasize ease of use, simplicity of access and flexibility, and are ideally suited for situations where people either don’t have access to professional technical expertise or don’t require high levels of system management.

“Online” services are for organizations with more advanced IT needs where power and flexibility are critical. Online services from Microsoft give businesses the ability to control access to data, manage users, apply business and compliance policy, and meet high availability standards while providing performance, scalability, enhanced security, management features and service-level capabilities to support mission-critical applications and systems. Microsoft is providing business customers with the flexibility to choose between traditional on-premise implementations, services hosted by Microsoft partners and now Online services that reside in Microsoft’s datacenters.

“This new era of connected computing is about empowering people and businesses to balance the power of the Internet with the rich interactivity and high performance of client and server software,” said Jeff Raikes, president of the Microsoft Business Division. “With today’s announcements, we are taking a significant step forward by combining our deep client and server software experience with our strong commitment to delivering flexible services offerings for our wide variety of customers and their unique needs.”

Today Microsoft also unveiled the following:

Microsoft® Office Live Workspace, a new Web-based feature of Microsoft Office that lets people access their documents online and share their work with others

Microsoft Exchange Labs, a new research and development program for testing next-generation messaging and unified communications capabilities in high-scale environments

Continued customer and partner support for Microsoft Dynamics™ Live CRM

The renaming of the Microsoft Office Live hosted small-business service, a service dedicated to addressing key small-business pain points, including core IT services and sales and marketing services, to Microsoft Office Live Small Business

Microsoft BizTalk® Services, a building block service that enables developers to rapidly and cost-effectively build composite applications, to help enable greater cost efficiencies and thereby open up new business opportunities for enterprises of all sizes

Raikes further detailed the Microsoft Business Division services strategy and offerings in a Q&A session with Microsoft PressPass, available at http://www.microsoft.com/presspass/features/2007/sep07/09-30raikesqa.mspx.

Online Services for Businesses

Online offerings are now available to any enterprise with 5,000 or more seats and include the following new services:

Microsoft Exchange Online

Microsoft Office SharePoint® Online

Microsoft Office Communications Online

The Online services provide businesses and organizations with more time to focus on business-critical projects while working toward meeting their business, compliance and high availability requirements.

Online services will be delivered through Microsoft. Hosted services will be delivered through Microsoft partners as another choice for customers in how they use Microsoft software.

Partners can also add value through subscription fees for solutions built on top of Online services through on-premise integration services and through referral and resell fees.

Office Live Workspace: New Web Functionality for Microsoft Office

Office Live Workspace is among the first entries in the new wave of online services. Available at no charge, Office Live Workspace lets people do the following:

Access documents anywhere. Users can organize documents and projects for work, school and home online, and work on them from almost any computer even one not connected to the company or school network. They can save more than 1,000 Microsoft Office documents to one place online and access them via the Web.

Share with others. Users can work collaboratively on a project with others in a password-protected, invitation-only online workspace, helping to eliminate version-control challenges when e-mailing drafts to multiple people. Collaborators who don’t have a desktop version of Microsoft Office software can still view and comment on the document in a browser.

Extend Microsoft Office. Users can easily connect to Microsoft Office Word, PowerPoint®, Excel® and Outlook® on their PC via the Web.

Anyone can pre-register for the English language beta of Office Live Workspace today at http://www.officelive.com.

Microsoft Dynamics Live CRM

Today more than 11,000 customers, including 475,000 users, enjoy the benefits of Microsoft Dynamics CRM on-premise and partner-hosted solutions. A new version of Microsoft Dynamics CRM code-named “Titan,” which uses a single multitenant code base to deliver on-premise and on-demand deployments, will allow customers to choose the right deployment model for their needs at any point in time.

As part of an early access program that was launched this month, more than 100 customer and partner organizations are already using the new Microsoft Dynamics Live CRM service. Participants in the early access program get a better, more familiar user experience centered on Microsoft Office and Outlook; a lower total cost of ownership compared with traditional on-demand vendors; and the option to switch between on-demand and on-premise models if their business needs change. Those interested in joining can find out more at http://www.crmlive.com.

Microsoft Exchange Labs: Evaluating Next-Generation Messaging and Unified Communications Capabilities in High-Scale Environments

As part of Microsoft’s software plus services strategy, the company is advancing the way it builds, tests and delivers products to meet the needs of customers. Today Microsoft opened Exchange Labs, a new research and development program for testing next-generation messaging and unified communications capabilities in high-scale environments. Initially, the Exchange Labs program will include select universities and school districts. These participating institutions involve high-scale environments where students, faculty, staff and alumni have unique requirements that blend digital work with digital life.

As a generation that uses technology to communicate differently than those before them, this group of users will provide feedback that drives new capabilities to advance the operational efficiency, operational flexibility, anywhere access and advanced protection technologies of Microsoft Exchange Server.

Microsoft BizTalk Services

Today Microsoft introduced an update to BizTalk Services, an early-access offering of a next-generation business integration capability, optimized for cross-organizational integration and high scale. BizTalk Services enables companies to interconnect their businesses systems together, with greatly increased simplicity, via identity and network federation technologies. New types of connected applications can be created simply, where before they were impractical or impossible. BizTalk Services is currently supporting developers and applications for testing and evaluation. Microsoft plans to announce plans on pricing and commercial licensing by the end of the year.

Founded in 1975, Microsoft (Nasdaq “MSFT”) is the worldwide leader in software, services and solutions that help people and businesses realize their full potential.

Note to editors: If you are interested in viewing additional information on Microsoft, please visit the Microsoft Web page at http://www.microsoft.com/presspass on Microsoft’s corporate information pages. Web links, telephone numbers and titles were correct at time of publication, but may since have changed. For additional assistance, journalists and analysts may contact Microsoft’s Rapid Response Team or other appropriate contacts listed at http://www.microsoft.com/presspass/contactpr.mspx.

Bust imperfection - FRESH

Frictie en imperfectie - Marcel Creemers - transacsysconsult

test adres:


55 W 45TH ST
New York, NY - 10036 .


Plaats - Tijd - Hoedanigheid - Hoeveelheid

Internet
Wat is de rol van internet voor de groothandel?
Creemers: “Het internet verandert de rol van de groothandel. In het verleden was de groothandel niet alleen makelaar in goederen, maar vervulde de groothandel ook een rol in het verspreiden van informatie. Die positie is in het geding. Immers: de producent kan via internet informatie verspreiden, rechtstreeks naar de retailer of zelfs eindconsument. Daar heeft hij de groothandel niet voor nodig. De imperfectie op het gebied van informatie behoort daarmee tot het verleden.



Imperfectie van plaats
Wat dat betreft hoeft de groothandel zich nog niet zo’n zorgen te maken. De groothandel zal altijd een rol spelen in het verplaatsen van goederen, verwacht Creemers. “Maar of dat vanuit een groot magazijn moet gebeuren, is maar zeer de vraag. Freshdirect, om dat voorbeeld maar weer te gebruiken, heeft helemaal geen groothandel en geen winkels. Het bedrijf levert vanaf de leverancier rechtstreeks aan de consument. Groothandels moeten fungeren als makelaars die de spullen maar héél even in bezit hebben en zich voornemen niks neer te leggen. De goederen moeten continu in beweging zijn, onderweg naar de klant. Dan verkort je de keten en verlaag je de voorraadkosten drastisch.”

Aan de slag met imperfecties
Hoe lang duurt een traject waarbij de imperfecties in het bedrijfsproces worden weggepoetst? Welke kosten zijn ermee gemoeid en op welke termijn verdien je die terug? Creemers: “Dat is natuurlijk afhankelijk van de omvang van het bedrijf en de aard van de problemen. Mijn werkwijze is als volgt: ik zoek de imperfecties op en maak daarvan een lijst. Een verbetertraject bevat soms wel tien punten. Onderaan staan de punten waarvoor de techniek nog niet toereikend is, bovenaan de punten die je gegarandeerd snel kunt verbeteren. En zo gaan we aan de slag en werken we onze weg naar beneden.”

Thursday, October 04, 2007

Stellingen

1 Document management neemt een steeds belangrijkere plaats in de informatievoorziening van het bedrijf. Het belang hiervan zal gaan toenemen. De vraag naar het ontsluiten van deze ongestructureerde data zal groter worden.

2 De ontwikkelingen in het informatietijdperk volgen elkaar in hoog tempo op. Als bedrijf kun je je niet permitteren om communicatiekanalen te veronachtzamen. Daarbij wil je het bedrijfsproces onafhankelijk van het gekozen communicatiekanaal in kunnen richten. Dit geldt voor zowel het inkomende, het interne als het uitgaande communicatie kanaal.

3 De wereld wordt steeds sneller. Het belang van realtime stuur informatie neemt steeds meer toe. Gegevens voor deze informatie zijn in toenemende mate afkomstig uit verschillende (interne en externe) systemen.

4 De hoeveelheid gegevens en het aantal gegevens bronnen neemt enorm toe. Niet alleen wordt het vinden, interpreteren en delen van de informatie complexer, maar vooral meer tijdrovend. De behoefte aan het tijdig in de juiste hoeveelheid en in de juiste context beschikbaar hebben van informatie van hoge kwaliteit zal in de toekomst het succes van de bedrijfsvoering bepalen.

5 Beleid ten gevolge van verscherping van wet -en regelgeving of strategische keuzes moeten de resultaten van een organisatie verbeteren. Bij het uitvoeren van de taken moeten de medewerkers zo min mogelijk belemmering ondervinden van deze keuzes, maar geholpen worden om hun werk zowel effectief als efficiënt uit te voeren zonder daarbij het bedrijf onbedoeld in diskrediet te brengen.

6 De tijd dat een medewerker zijn hele leven bij 1 werkgever blijft werken is al lang voorbij. In het informatietijdperk is de kennis werker ontstaan die zich steeds vaker virtueel meldt bij het bedrijf. Deze generatie medewerkers is gewend om op een andere, heel directe wijze op zoek te gaan naar informatie en is prima in staat om in deze (S)WAT ((SOLO) working alone together) relatie te presteren.

7 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden en veranderingen in de personele samenstelling van een bedrijf moeten snel opgevangen kunnen worden, zonder daarvoor elke keer dit profiel / deze rol binnen het systeem opnieuw op te bouwen.


View Ard van Someren's profile on LinkedIn

Wednesday, October 03, 2007

Toekomstbeeld Erik Lambeck

Interview :: Erik Lambeck :: Inter Access

BRON Marqit

Wat is uw verwachting met betrekking tot de vraagkant van de markt op de korte termijn (0 - 2 jaar)?

Aan de vraagzijde zie ik een aantal interessante ontwikkelingen. Zo wordt bedrijfsvoering meer en meer gebaseerd op Angelsaksische principes. Compliancy en control zijn hierbij keywords. Daarnaast is de trend naar strategische, flexibele samenwerkingsverbanden in ketens duidelijk zichtbaar. Of het nu gaat om ketenzorg, gemeentelijke samenwerkingsverbanden of allianties in de financiële wereld; het wordt steeds duidelijker dat organisaties samen moeten werken om zich goed te kunnen positioneren en te handhaven.

Aan de ICT-zijde vertalen deze ontwikkelingen zich in onder andere SOA en Shared Service Center initiatieven die er vooral op gericht zijn om veranderingen in samenwerkingsverbanden goed te kunnen beheersen. Naast flexibilisering van de ICT-functie vragen de ontwikkelingen aan de businesszijde om meer grip op interne en externe ICT-leveranciers. De regiefunctie is dan ook sterk in opkomst. Maar ook het definiëren van goede KPI’s en het benoemen van de controle en compliancy functie zijn duidelijke trends. De roep om best practices is daarbij erg groot.

>Allemaal erg interessante ontwikkelingen waar wij als ICT-leverancier graag ondersteuning voor bieden. Dit doen wij het liefst in samenwerkingsverbanden waar wij onze klanten, technologie van onze partners en onze expertise samen laten komen.

Wat is uw verwachting met betrekking tot de aanbodzijde van de markt op de korte termijn (0 - 2 jaar)?

Aan aanbodzijde zijn de toverwoorden voor de komende jaren flexibilisering, kwaliteit en best practices.

Tooling leveranciers als BMC Software en Microsoft hebben ITIL volledig omarmd. BMC Software doet dit middels de Business Service Management value propositie. Microsoft lanceert System Center met daarin naast System Management nu ook een Service Management oplossing. Zowel de BMC Software als de Microsoft oplossingen helpen klanten om beheer proactiever in te richten en daarmee flexibeler en kwalitatiever te opereren. De basis wordt daarbij gevormd door best practices. Bij leveranciers als HP en IBM zijn soortgelijke ontwikkelingen te zien.

Op het gebied van Service Management gaat ITIL v3 een vlucht nemen. Met name de strategische processen van ITIL v3 gaan helpen om een brug te slaan tussen de bedrijfs-, informatie- en ICT-functie. Of er dan nog bestaansrecht is voor procesmethodieken als ASL en BiSL, zal moeten blijken.

Ten aanzien van Security verwacht ik dat Identity & Access Management zich steeds meer zal manifesteren in het MKB segment. Deze oplossingen worden meer en meer volwassen, maar vooral ook laagdrempeliger.

Hoe denkt u dat de markt er op de lange termijn (3-6 jaar) uit ziet voor zowel de vraag als aanbodzijde?

Zowel aan de business als ICT-zijde worden vaste structuren de komende jaren verder afgebroken. We krijgen te maken met nieuwe spelregels, waarin winst of verlies wordt bepaald door de mate waarin je weet om te gaan met dreigende verkeersinfarcten, binden en boeien van professionals, vluchtige samenwerkingsverbanden aan de businesszijde en immer groeiende vraag naar informatie. Kernbegrippen hierbij zijn plaats- en tijdonafhankelijk werken, virtuele organisatie- en infrastructuren, virtuele kennisorganisaties en flexibilisering van het personeelsbestand. Voor ICT betekent dit een verdere groei in Business Process Management, SOA en virtualisatie, maar ook een groei in wat wij de High-Performance Workplace noemen. Dat wil zeggen oplossingen voor het ondersteunen van niet-routinematige taken. Dus het direct toegankelijk maken en uitwisselen van kennis en informatie voor ad hoc taken.

Wat kunnen we van u gaan verwachten de komende jaren?

Onze technologie partners werken in sneltreinvaart aan innovaties ter ondersteuning en enabling van ontwikkelingen bij onze klanten. Deze innovaties maken volledig nieuwe businessmodellen mogelijk. De mogelijkheden zijn amper te overzien voor klanten die zich vooral wil richten op hun business. Ook voor ICT-managers is amper te overzien wat nieuwe technologie hun kan bieden en hoe zij deze kunnen beheren. Van Inter Access – en dus ook van mij – kunt u verwachten dat wij klanten communities en value discovery workshops gaan bieden. De workshops zijn erop gericht om klanten te laten ontdekken wat nieuwe technologie aan nieuwe waarde kan bieden. De communities helpen om de technologie te kunnen beheren en best practices te delen. Mijn taak zal erop gericht zijn om klanten te helpen op een gecontroleerde en beheerste manier te gaan werken met nieuwe technologie.

Opmerkingen/Aanvullingen

http://www.interaccess.nl/nl/services-en-solutions/services/servicemanagement-en-security/Pages/default.aspx. Op deze site vindt u niet alleen veel over onze propositie, maar ziet u vooral ook hoe onze klanten onze dienstverlening ervaren. En dat is uiteindelijk natuurlijk waar het om gaat. Verder hoop ik veel van uw lezers de komende tijd te treffen op een aantal zeer interessante events. Zo zijn we sponsors met stand op het ITSMF najaarcongres op 29 en 30 oktober, het Tooling Event op 31 oktober en 1 november en het ASL-BiSL jaarcongres op 13 december. Op het Tooling Event presenteren Sander Brokke en Marcel Smit van Inter Access onze visie op hoe beheertools onder architectuur ingezet kunnen worden. Daarnaast organiseren we met BMC Software op 6 september het seminar “Business Service Management for IT Operations” te Schiphol-Rijk.

Monday, October 01, 2007

Het Niewe werken

Bill Gates

Bill Gates, Chief Software Architect van Microsoft, geeft zijn visie op de toekomst van het werken.

Hoe kunnen we informatiewerkers helpen beter gebruik te maken van informatie? Hoe stellen we ze in staat belangrijke informatie te herkennen, te structureren, te visualiseren en te gebruiken?

Op deze pagina

De uitgebreide white paper over Het Nieuwe Werken

In mei 2005 ontvouwde Bill Gates van Microsoft zijn visie op het werk in de toekomst. Werp in blik in de toekomst met de uitgebreide white paper Het Nieuwe Werken.

top

De executive e-mail van Bill Gates over Het Nieuwe Werken

De afgelopen 10 jaar heeft software zich ontwikkeld tot een middel dat losliggende ‘eilanden' van informatie met elkaar verbindt en waarmee mensen op nieuwe manieren met anderen kunnen communiceren en samenwerken en informatie benaderen die ze nodig hebben.

Op softwaregebied liggen er nog vele uitdagingen voor ons. Maar die hebben minder betrekking op het verschaffen van toegang tot informatie. Het gaat nu er om informatiewerkers te helpen beter gebruik te maken van informatie. Ze in staat stellen om belangrijke informatie te herkennen, te structureren, te visualiseren en te gebruiken. Ook willen we de complexiteit van deze informatierijke omgeving reduceren, zodat het minder tijd kost om effectief in deze omgeving te functioneren.

Om deze uitdagingen aan te pakken moet de software die kenniswerkers gebruiken, verder ontwikkeld worden. Het wordt tijd dat we de huidige mogelijkheden verder uitbouwen en gaan gebruiken als basis voor het ontwikkelen van nieuwe software. Software waarmee kenniswerkers zich snel kunnen aanpassen en optimaal kunnen functioneren binnen een voortdurend veranderende zakelijke omgeving. Dankzij ontwikkelingen op het gebied van patroonherkenning, intelligente content, visualisatie en simulatie, innovaties in hardware, displays en draadloze netwerken kunnen we nu nieuwe manieren bedenken waarop software mensen verder kan helpen bij hun werk.

Dit is belangrijk, niet alleen omdat de technologie dit nu mogelijk maakt, maar vooral ook omdat de aard van ons werk aan het veranderen is.

Dankzij innovatie van bedrijfsprocessen, strategisch inzicht en maatwerkdiensten kan er sterker dan ooit tevoren concurrentievoordeel worden behaald uit het vermogen om ideeën om te zetten in concrete waarde. We bewegen ons steeds meer naar een diverse wereldmarkt die toch één geheel vormt met klanten, partners en toeleveranciers uit verschillende culturen en continenten, die allemaal met elkaar samenwerken. Deze wereldwijde arbeidspool is altijd actief en staat altijd onderling in verbinding. Dat vraagt om nieuwe tools om werknemers te helpen bij het organiseren en indelen van hun werk en hun privé-leven. Zakendoen wordt steeds transparanter en er is steeds meer behoefte aan het kunnen afleggen van verantwoordelijkheid, aan beveiliging en aan privacy binnen en tussen organisaties. Een hele generatie jonge mensen die is opgegroeid met het internet, betreedt nu de arbeidsmarkt. De manier van werken met internet en de gebruikte technologieën zijn voor hen net zo gewoon als pen en papier.

Al deze veranderingen zorgen ervoor dat mensen op nieuwe en betere manieren kunnen werken. Maar ze brengen ook een reeks nieuwe uitdagingen met zich mee: een stortvloed aan informatie, een constante vraag om aandacht, nieuwe vaardigheden die mensen zich eigen moeten maken en een niet-aflatende druk om de productiviteit te verhogen.

‘Informatie-overload' is bijvoorbeeld nu al een ernstige rem op de productiviteit. De gemiddelde kenniswerker in de VS krijgt vandaag tienmaal zo veel e-mail als in 1997 en naar verwachting zal deze hoeveelheid de komende vier jaar nog eens vervijfvoudigen. Een recent onderzoek laat zien dat 56 procent van de werknemers overweldigd wordt door meerdere, gelijktijdige projecten en dat ze te vaak worden onderbroken bij hun werk. Eenderde meent dat multi-tasking en afleidingen hen ervan weerhouden om zaken eens van een andere kant te bekijken en te analyseren wat ze aan het doen zijn. In Groot-Brittannië wordt geschat dat bijna eenderde van de ziektedagen en afwezigheid wordt veroorzaakt door stress.

Het is ook niet gemakkelijk om alleen al de informatie te vinden die mensen nodig hebben om hun werk te kunnen doen. De software-innovaties uit de jaren '80 en '90 hebben een ware revolutie veroorzaakt in de manier waarop we informatie creëren en bewerken. Maar ze hebben ook een hele reeks nieuwe uitdagingen gecreëerd: het terugvinden van informatie, het visualiseren van en inzicht krijgen in informatie, en op basis daarvan actie ondernemen. Marktanalist IDC schat dat kenniswerkers alleen al zo'n 2,5 uur per dag bezig zijn met het zoeken van de informatie die ze nodig hebben - dat is 30 procent van de werkdag. De tijd die mensen kwijt zijn aan informatie opzoeken, documenten beheren en organiseren en er voor zorgen dat hun teams beschikken over de door hen benodigde informatie, kan veel beter besteed worden aan analyse, samenwerking, inzicht verkrijgen en ander echt waardevol werk.

Wij geloven dat het verbeteren van de mogelijkheden van individuele werknemers de sleutel is tot verbetering van de flexibiliteit en reactiesnelheid bij bedrijven en het verhogen van de productiviteit in deze wereldwijde economie. Dat wil zeggen dat ze de benodigde tools moeten krijgen om hun efficiency te verbeteren en waarmee ze zich kunnen concentreren op het werk met de meeste waarde. Een nieuwe generatie software is een belangrijke factor in het realiseren van dit streven.

top

Werken in de toekomst

De komende tien jaar krijgen bedrijven ongekende nieuwe kansen om de impact van werknemers en werkgroepen te maximaliseren, de relaties met klanten en partners te versterken, tijdig en goed geïnformeerd beslissingen te nemen en bedrijfskritische informatie te beheren en te beschermen.

De volgende generatie kenniswerkertoepassingen zal voortbouwen op veelbelovende technologieën. Te denken valt aan zelflerende systemen, rijke metadata voor data en objecten, nieuwe, op services gebaseerde standaards voor samenwerking met anderen, innovaties in computer- en weergeefapparatuur en zelfbeherende en zelfconfigurerende applicaties. Op basis hiervan zullen toepassingen beschikbaar komen die de manier waarop mensen werken echt zal verbeteren.

Verbeteren van de persoonlijke productiviteit: onder invloed van een ‘always on' omgeving worden het toekennen van prioriteiten, het concentreren op de actuele werkzaamheden en het ongestoord kunnen werken steeds belangrijker. De huidige software kan hier al deels bij helpen, maar is nog lang nog niet op een niveau dat vergelijkbaar is met het inzicht en het bewustzijn van een mens. Dit gaat echter veranderen. Nieuwe software zal leren hoe iemand werkt, zal begrijpen wat u nodig heeft en zal u helpen bij prioriteiten toekennen.

Patroonherkenning en adaptieve filtering: het wordt binnenkort mogelijk om vele routinetaken te automatiseren aan de hand van regels en aangeleerd gedrag. Software zal kunnen herkennen waar u aan werkt en zal op een geïntegreerde en pro-actieve manier de door u benodigde informatie verschaffen. Naarmate software meer leert over uw manier van werken, zal deze software onderbrekingen op een flexibele manier kunnen beheren. Als u aan een belangrijke memo werkt met een strakke deadline, kan de software dit herkennen en zal deze alleen telefoontjes en e-mailberichten doorlaten van - bijvoorbeeld - uw manager of uw echtgeno(o)t(e).

Geïntegreerde communicatie: geïntegreerde communicatie biedt één toegangspunt voor alle netwerken, die volledig gelijk is voor alle toepassingen en apparaten. Mensen zouden een totaaloverzicht van al hun communicatiemiddelen moeten hebben, of dit nu spraak is of tekst, real-time of offline, met directe toegang tot tools zoals spraak-naar-tekst en vertaling door de computer. U zou in staat moeten zijn om uw e-mail af te luisteren, of uw voicemail te lezen. Mededelingen, vergaderingen, bedrijfsapplicaties, contacten en agenda's zouden altijd toegankelijk moeten zijn via één totaaloverzicht, of u nu achter uw eigen bureau zit, in een andere kamer, onderweg bent of thuis zit.

Aanwezigheidsinformatie: we beginnen nu eigenlijk pas te ontdekken welke mogelijkheden aanwezigheidsinformatie biedt om informatie en mededelingen daar terecht te laten komen waar ze nodig zijn. Ook biedt deze informatie nieuwe kansen voor betere ad-hoc samenwerking, voor het oplossen van problemen en voor het zorgdragen dat taken worden uitgevoerd. Aanwezigheidsinformatie verbindt mensen en hun agenda's met documenten en werkstromen, zodat u altijd beschikt over de laatste informatie en inzicht heeft in alles dat relevant kan zijn voor uw werk.

Samenwerking binnen teams: krachtige tools voor automatisering van de workflow en het koppelen van alle benodigde mensen, informatie en middelen zullen de komende tien jaar de mogelijkheden van gemeenschappelijke werkomgevingen of ‘workspaces' aanzienlijk verbeteren. Zo worden ‘live' data en documenten op een zodanige wijze bruikbaar dat teams daar altijd en overal mee kunnen werken, of ze nu in de volgende kantoorkamer zitten of aan de andere kant van de wereld. Vergaderingen worden opgenomen met geavanceerde camera's die automatisch inzoomen op sprekers in de kamer. Aantekeningen op een whiteboard worden automatisch gedigitaliseerd, via e-mail naar de verschillende deelnemers gezonden en bewaard bij de video-opname van de vergadering. Dergelijke workspaces zullen ook dienen als langdurige bewaarplaats voor bedrijfsinformatie. Teams hoeven daardoor niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden of te moeten volstaan met slechts een beperkte hoeveelheid eerder opgedane kennis en ervaringen.

Optimalisatie van toeleveringsketens: met behulp van XML en uitgebreide webservices kunnen bedrijven steeds gemakkelijker naadloos informatie en processen met partners uitwisselen en toeleveringsketens vormen die zich uitstrekken over meerdere organisaties, maar die als één geheel opereren. Er moet echter nog een hoop gebeuren om bedrijven gemakkelijker met elkaar te laten samenwerken. Zo zou het niet nodig moeten zijn om inkooporders handmatig te matchen met facturen en/of rekeningen af te drukken en per post te verzenden, als dat veel gemakkelijker op elektronische manier kan. Door de mogelijkheden van webservices verder uit te breiden kunnen we de hoeveelheid onnodig handwerk terugbrengen en zo de efficiency van deze toeleveringsketens aanzienlijk verbeteren.

De juiste informatie vinden: een nieuwe laag van contextgevoelige diensten zal flexibele en intuïtieve manieren bieden om informatie te beheren op een wijze die veel verder gaat dan de ‘file and folder'-metafoor van nu. Het moet niet langer nodig zijn om te ‘denken als een database' en om zoekopdrachten te formuleren voor het terugzoeken van informatie. Patroonherkenning kan helpen bij het automatisch labelen en organiseren van informatie en bij het extraheren van relevante informatie uit documenten zodat ze op een natuurlijke en gemakkelijke manier teruggezocht kunnen worden.

Het herkennen van trends door business intelligence: geavanceerde algoritmes zullen in staat zijn om miljoenen gigabytes aan informatie door te nemen en om trends te herkennen die menselijke analisten wellicht zouden missen. Software zou zinvolle connecties moeten kunnen vinden in de bergen van data en deze aan experts - of zelfs aan automatische processen - kunnen doorgeven, die vervolgens in actie kunnen komen. Software kan ervoor zorgen dat acties die veranderingen in andere werkprocessen teweeg brengen automatisch door het hele systeem lopen, zodat de hele organisatie sneller en flexibeler reageert op informatie die van invloed kan zijn op de bedrijfsresultaten. De software leert geleidelijk welke informatie mensen gebruiken - en welke ze niet gebruiken - en zal zijn gedrag aan de hand van deze kennis aanpassen.

Inzicht en gestructureerde workflow: software zou het gemakkelijker moeten maken om een totaaloverzicht te verkrijgen van een workflow, met informatie en meetgegevens over speciale activiteiten, om zo sneller inefficiënties en fouten te ontdekken. Intelligentere workflowtools zullen patroonherkenning en logica gebruiken om problemen te detecteren, zoals herhaaldelijke klachten van klanten of voorraadproblemen, en er vervolgens voor zorgen dat deze informatie bij de juiste personen terecht komt. Dit zal een belangrijke bijdrage zijn in het terugbrengen van de frustratie, verloren tijd en fouten die het gevolg zijn van niet of slecht functionerende processen.

top

Een nieuwe generatie productiviteitssoftware

Een nieuwe generatie productiviteitssoftware Bij Het Nieuwe Werken, waar samenwerking met anderen, business intelligence en het toewijzen van tijd en attentie kritieke factoren zijn, moeten de tools van kenniswerkers zich op een dusdanige wijze ontwikkelen dat ze niet leiden tot meer complexiteit. Wij denken dat de oplossing voor dit probleem ligt in integratie, vereenvoudiging en een nieuwe generatie softwaretoepassingen en diensten die:

Wij gaan hiervoor zorgen via een nieuw productiviteitsplatform dat voortbouwt op het fundament van het huidige Microsoft Office System van applicaties en diensten. We zullen mensen in staat stellen om effectievere professionele documenten te creëren, hun overal en altijd toegang bieden tot hun informatie en bij het beter beheren van persoonlijke, team- en projecttaken. We investeren in een veilige infrastructuur die het gemakkelijker maakt om met anderen samen te werken aan documenten en arbeidsprocessen. We bieden betere tools voor datavisualisatie en analyse, die snel trends en patronen zichtbaar maken die verborgen zitten in bergen data. We gaan het bedrijven gemakkelijker maken om content te creëren, te volgen, te beheren en te distribueren, zowel binnen als buiten de grenzen van de eigen organisatie. En we bieden open XML-standaards en tools voor snelle ontwikkeling, zodat bedrijfsontwikkelaars applicaties kunnen bouwen en uitbreiden die voorzien in de specifieke behoeften van de organisatie.

Microsoft heeft zich al ruim twee decennia ingezet voor innovatie op het gebied van de informatiewerker - en in vele opzichten beginnen we nu pas te ontdekken hoe software mensen kan helpen bij het verwezenlijken van hun ambities.