De bandenmaat 225/45 R 17 wordt veel toegepast onder auto’s uit de grote middenklasse zoals de Audi A3, BMW 3-serie, Jaguar X-type, Mercedes C-klasse, Opel Signum, Volvo V70 en VW Golf IV en V. Daarnaast wordt deze maat veel toegepast als de standaard wielen worden omgeruild voor grotere lichtmetalen velgen.
Testwinnaars Bridgestone en Pirelli
Ook in deze bandenmaat weten slechts twee banden het predikaat ‘zeer aan te raden’ te verkrijgen. Net als bij de maat 185/60 R 14 H zijn het een Bridgestone en een Pirelli band die met de eer gaan strijken.Kijken we naar het gezamenlijke niveau van het testveld dan zien we hierin duidelijk het sportieve karakter van deze bandenmaat weerspiegelt. De rijeigenschappen van deze banden op droog wegdek zijn van zeer hoog niveau. Slechts de Maloya Futura blijft hier duidelijk bij het overige testveld achter. Bij de tests op nat wegdek komen grote onderlinge verschillen aan het licht. Slechts drie banden kunnen hier duidelijk overtuigen en laten zeer goede eigenschappen zien. Het grote middenveld blijkt over goede eigenschappen op nat wegdek te beschikken maar kan de kopgroep niet bijbenen. Duidelijke tekortkomingen op nat zien we bij de Semperit en de Nokian.
PAK
Bij de introductie van ons PAK onderzoek in de bandentest (afgelopen najaar) werden we er door de bandenindustrie op gewezen dat de productie van banden volgens de nieuwe PAK richtlijn een compleet nieuwe ontwikkeling van het product vereist. Een eenvoudig vervangen van de extenderoliën zou volgens de industrie aanzienlijke gevolgen hebben voor de prestaties op nat wegdek. Dat de Nokian Z als enige band het opschrift” PAH-Oil free” op de wang heeft is wellicht indicatief voor de moeilijke afstemming van grip op nat wegdek met de nieuwe PAK vrije grondstoffen.Geluid
Op het testonderdeel ‘Geluid’ valt vooral de Vredestein Ultrac negatief op. Het open profiel van designer Giugiaro ziet er goed uit en laat bij aquaplanen uitstekende eigenschappen zien maar het werd ook als erg luidruchtig waargenomen in het interieur van onze testauto. Comforteigenschappen zijn niet expliciet getest maar deze bandenmaat viel in de dagelijkse praktijk als oncomfortabel op. Met name korte, harde stoten geven deze lage banden door naar het interieur.Hoge snelheid
De bandenmaat 225/45 R 17 is getest met snelheidscodes W en Y dus banden minimaal toegelaten voor 270 km/u. Voor deze banden is de snelheidsproef niet uitgevoerd omdat deze banden niet voorkomen onder serieproductie auto’s met een hogere topsnelheid dan 250 km/u. De normale DIN beproeving is voor deze banden dus een voldoende zware test, er is geen noodzaak voor onze zwaardere snelheidsproef.Bijzondere resultaten
Nog een aantal cijfers om de testresultaten en het niveau van het testveld wat te illustreren. Bij remmen op droog wegdek (vanaf 100 km/u) staat onze testauto met de referentiebanden na 37 meter stil. Het verschil tussen de beste en de slechtste band is hier 3,8 meter. Bij remmen op nat asfalt van 80 km/u naar 20 km/u doet de testauto met de referentiebanden er 32 meter over. Het verschil tussen de best en slechtst scorende band is hier 4,3 meter dus zo’n 12%. Als we kijken naar aquaplaning in de lengterichting dan zien we dat het verschil tussen de best en de slechtst scorende band hier op 10,5 km/u ligt. Concreet gemaakt heb je het dan bij een waterfilm van 7 mm op de weg over aquaplanen bij 92,5 km/u voor (opnieuw) de BFGoodrich en 103 km/u voor (wederom) de Vredestein.Download
Testresultaten 225/45 R 17 W/Y |
Overzicht auto's met bandenmaat 225/45 R 17 W/Y
Merk | Type |
Alfa Romeo | 147, 156, 166, GT |
Audi | A3, A4, TT |
BMW | 3-serie, Z3, Z4 |
Jaguar | X-type |
Ford | Galaxy |
Lexus | IS |
Mercedes | C-klasse, CLK, SLK |
Opel | Zafira, Signum, Speedster |
Porsche | Boxster, 911 |
Renault | Laguna |
Saab | 9-3, 9-5 |
Seat | Leon, Toledo, Altea |
Skoda | Octavia, Superb |
Subaru | Impreza, Legacy, Outback |
Volvo | S60, V70, C70, XC70 |
Volkswagen | Golf IV (1998-2004), Golf V, Bora, New Beetle, Passat |
Merkspecifieke banden
Tijdens de test van deze bandenmaat zijn ook twee banden meegenomen die speciaal voor Mercedes zijn ontwikkeld. Het komt vaker voor dat autofabrikanten speciale specificaties vragen van bandenfabrikanten om bandeigenschappen die de autofabrikant belangrijk vindt prioriteit te geven. Deze banden zitten dan als eerste montage onder de auto en worden bij merkdealers opnieuw gemonteerd.Hoewel de benamingen nagenoeg identiek zijn is uit de test gebleken dat de prestaties dat zeker niet zijn. De merkspecifieke vergelijking is in een aparte tabel opgenomen. Er is gekozen voor Mercedes specificaties omdat deze bandenmaat getest wordt met een Mercedes C-klasse.
No comments:
Post a Comment