Ard gedeelde items

Saturday, March 05, 2011

Winkeltje - vandaag gesloten

Winkeltje
Onlangs ging leaseplan met haar website over naar een nieuwe infrastructuur. Hoe weet ik dat? Nu, de website was niet beschikbaar gedurende het weekeinde. Leaseplan heeft ongetwijfeld gedacht dat haar klanten in het weekeinde niet 'werken'.


Buiten dat het mij is opgevallen dat in deze tijd een website een heel weekeinde (vrijdag 5 uur tot maandag ergens in in de vroege ochtend) schonk ik er in eerste instantie niet veel aandacht aan. Ik had genoeg andere dingen te doen en echt haast had ik niet met het bestellen van een nieuwe leasebak (ik rijd al sinds 4,5 jaar iets wat beschikbaar is op het parkingdeck).

Niet beschikbaar
Wel had ik toen al zoiets van, dat is niet nodig... Toen al had ik even de neiging om er wat over te schrijven. Dus waarom kom ik er nu op terug? Nu, vandaag dacht ik laat ik het nog eens proberen...


Het moet wel weer erg goed gaan met de autobranche denk ik dan. Maar misschien dat dit er niets mee te maken heeft.
BRON: mobiliteit in cijfers 2010/2011 van BOVAG / RAI

Serverruimte
Als ik zo'n gesloten online winkel tegenkom, dan stel ik me hun infrastructuur voor. Oude hardware 'draaiend' in het rek. Een hoekje een klein stukje verder waar een geheel nieuw 19" rek staat, de kabeltjes netjes aan de achterzijde bij elkaar gebonden. In de hoek liggen de lege dozen waar de splinternieuwe servers, switches en storage units in zijn binnengekomen.



Bij de oude infrastructuur staan een aantal beheerders in spijkerbroek t-shirt en gympies. Ze kijken wat nieuwschierig, maar vooral jaloers naar het hoekje met de nieuwe hardware. Het is daar druk. De ICT manager die anders nooit in de serverruimte te vinden is vanwege het lawaai en de lage temperatuur, kijkt over de schouder van twee vreemde jongens heen. De leverancier van de hardware en een technisch specialist 'consultant' van de integrator. Ze horen de consultant zeggen, 'mooi spul, cluster, automatische failover, redundant uitgevoerd'. Weemoedig kijken ze terug naar de inmiddels gedemonteerde oude server en gaan verder met het maken van de laatste backup op de oude tapeunit. 'Volgende week krijgen we cursus'.

Dat kan anders... dat MOET anders
De wereld is enorm aan het veranderen. De schets van het bovenstaande verhaal is natuurlijk fictief en ik claim daarmee ook niet dat dit het geval is bij Leaseplan, laat ik daar duidelijk over zijn. Ik neem dat wat ik opmerkelijk vind ter illustratie mee. Even geleden schetste ik een verhuizing bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch.

In het geval van de fysieke verhuizing van een rekencentrum denk ik aan bijvoorbeeld de risico's die daarmee gepaard gaan, de enorme hoeveelheden voorbereidingen om succes te kunnen garanderen tot en met het weghalen van 'obstakels' als verkeersdrempels op de route naar de nieuwe locatie. Ik denk daar ook aan de tijd die een dergelijke fysieke verhuizing in beslag neemt.
Neem nu het voorbeeld bij Leaseplan waar ik nu dankbaar gebruik van maak. Een gewaardeerde dienst waar leaserijders veel gebruik van maken is zich verlekkeren aan nieuwe modellen die zij zich kunnen permiteren (of net niet binnen hun budget vallen). Het kiezen van een nieuwe auto is als een kind in een snoepwinkel (met een kwartje). De teleurstelling is 'groot' als niet berekend kan worden of de auto afgeladen met accesoires nu net wel of niet meer in het budget valt. Leaseplan heeft zich in dit geval sterk verkeken op de capaciteit die voor het betrouwbaar leveren van deze dienst nodig is. Blijkbaar zijn ze ook niet in staat om dit gat te dichten en in te spelen op de fluctuaties in de vraag.

Het web is altijd open, vertrouwen is key
Als je er voor kiest om je handel naar het web te verplaatsen, in het geval van Leaseplan een heel valide keuze, dan moet je er rekening mee houden dat er andere wetten gelden. De winkel is altijd open en de aangeboden diensten zijn nooit uitverkocht.

Deze keuze echter heeft onherroepelijk grote gevolgen voor de architectuur van de business. Organisatorisch (Wehkamp werd online succesvol omdat ze begrepen dat achter de webwinkel een goede bereikbare klantenservice en efficiënte distributie nodig was) evenals infrastructureel technisch. In het geval van Leaseplan is mijn advies, denk eens na over het gebruik van een elastisch ingerichte architectuur als het gaat om het verwerken van deze transactie.

Klanten verwachten dat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze een webwinkel bezoeken, of het nu gaat om het bestellen van een boek of een trui, het opvragen van de openingstijden of een route beschrijving of het berekenen van de leasekosten van een auto en niet onbelangrijk het plaatsten van de bestelling.

2 comments:

Unknown said...

LeasePlan is bezig te verhuizen naar een andere pand. Dit wordt binnenkort geopend. De ICT infrastructuur verhuisd mee. Ik weet het niet zeker, maar de kans is groot dat het tijdelijk niet beschikbaar zijn de site te maken heeft met de fysieke verhuizing. En niets met de architectuur zelf. Eenmalig ongemak dus.

Ard van Someren said...

@Roland. Goed dat je reageerd. Er zijn echter een aantal argumenten aan te dragen die mij doen denken aan iets anders als een eenmalige onderbreking van de dienst in verband met een fysieke verhuizing.
Ten eerste gaat bij het specifieke voorbeeld van de calculatie om slechts 1 functie. Er is een bericht gepost waarin Leaseplan de kans op het niet beschikbaar zijn zelf in verband brengt met drukte. Dat klinkt niet als een tijdelijke en geplande onderbreking ivm verhuizing.
De eerdere onderbreking waarvan ik ook melding maak had overigens wèl het karkter van een tijdelijke en geplande onderbreking. Toen lag overigens wel de hele site er uit en ging het niet om een bericht dat 'een' module mogelijk niet beschikbaar zou zijn.

Nu geef je aan dat het om een eenmalig ongemak gaat ten gevolge van een fysieke verhuizing. Stel dat dit de reden zou zijn, dan zijn de architectuur keuzes en de inrichting van de infrastructuur op basis van dat onderwerp juist de reden van de onderbreking.
Neem nu een ander ontwerp principe, bijvoorbeeld, Leaseplan vindt het niet acceptable dat de dienst naar haar klanten wordt onderbroken. Dit zou kunnen leiden tot de keuze om de infrastructuur bijvoorbeeld te hosten, of te kiezen voor een cloud architectuur. Voordeel is dat een fysieke verhuizing van het kantoor de infrastructuur van de dienstverlening niet raakt. Deze verhuisd virtueel mee.

In de oorspronkelijke post maak ik dan ook het vergelijk naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Ook hier ging het om een fysieke verhuizing, nodig ten gevolgen van ontwerpkeuzes.