Frictie en imperfectie - Marcel Creemers - transacsysconsult
test adres:
55 W 45TH ST
New York, NY - 10036 .
Plaats - Tijd - Hoedanigheid - Hoeveelheid
Internet
Wat is de rol van internet voor de groothandel?
Creemers: “Het internet verandert de rol van de groothandel. In het verleden was de groothandel niet alleen makelaar in goederen, maar vervulde de groothandel ook een rol in het verspreiden van informatie. Die positie is in het geding. Immers: de producent kan via internet informatie verspreiden, rechtstreeks naar de retailer of zelfs eindconsument. Daar heeft hij de groothandel niet voor nodig. De imperfectie op het gebied van informatie behoort daarmee tot het verleden.
Creemers: “Het internet verandert de rol van de groothandel. In het verleden was de groothandel niet alleen makelaar in goederen, maar vervulde de groothandel ook een rol in het verspreiden van informatie. Die positie is in het geding. Immers: de producent kan via internet informatie verspreiden, rechtstreeks naar de retailer of zelfs eindconsument. Daar heeft hij de groothandel niet voor nodig. De imperfectie op het gebied van informatie behoort daarmee tot het verleden.
Imperfectie van plaats
Wat dat betreft hoeft de groothandel zich nog niet zo’n zorgen te maken. De groothandel zal altijd een rol spelen in het verplaatsen van goederen, verwacht Creemers. “Maar of dat vanuit een groot magazijn moet gebeuren, is maar zeer de vraag. Freshdirect, om dat voorbeeld maar weer te gebruiken, heeft helemaal geen groothandel en geen winkels. Het bedrijf levert vanaf de leverancier rechtstreeks aan de consument. Groothandels moeten fungeren als makelaars die de spullen maar héél even in bezit hebben en zich voornemen niks neer te leggen. De goederen moeten continu in beweging zijn, onderweg naar de klant. Dan verkort je de keten en verlaag je de voorraadkosten drastisch.”
Wat dat betreft hoeft de groothandel zich nog niet zo’n zorgen te maken. De groothandel zal altijd een rol spelen in het verplaatsen van goederen, verwacht Creemers. “Maar of dat vanuit een groot magazijn moet gebeuren, is maar zeer de vraag. Freshdirect, om dat voorbeeld maar weer te gebruiken, heeft helemaal geen groothandel en geen winkels. Het bedrijf levert vanaf de leverancier rechtstreeks aan de consument. Groothandels moeten fungeren als makelaars die de spullen maar héél even in bezit hebben en zich voornemen niks neer te leggen. De goederen moeten continu in beweging zijn, onderweg naar de klant. Dan verkort je de keten en verlaag je de voorraadkosten drastisch.”
Aan de slag met imperfecties
Hoe lang duurt een traject waarbij de imperfecties in het bedrijfsproces worden weggepoetst? Welke kosten zijn ermee gemoeid en op welke termijn verdien je die terug? Creemers: “Dat is natuurlijk afhankelijk van de omvang van het bedrijf en de aard van de problemen. Mijn werkwijze is als volgt: ik zoek de imperfecties op en maak daarvan een lijst. Een verbetertraject bevat soms wel tien punten. Onderaan staan de punten waarvoor de techniek nog niet toereikend is, bovenaan de punten die je gegarandeerd snel kunt verbeteren. En zo gaan we aan de slag en werken we onze weg naar beneden.”
No comments:
Post a Comment