Interview :: Erik Lambeck :: Inter Access
BRON MarqitWat is uw verwachting met betrekking tot de vraagkant van de markt op de korte termijn (0 - 2 jaar)?
Aan de vraagzijde zie ik een aantal interessante ontwikkelingen. Zo wordt bedrijfsvoering meer en meer gebaseerd op Angelsaksische principes. Compliancy en control zijn hierbij keywords. Daarnaast is de trend naar strategische, flexibele samenwerkingsverbanden in ketens duidelijk zichtbaar. Of het nu gaat om ketenzorg, gemeentelijke samenwerkingsverbanden of allianties in de financiële wereld; het wordt steeds duidelijker dat organisaties samen moeten werken om zich goed te kunnen positioneren en te handhaven.
Aan de ICT-zijde vertalen deze ontwikkelingen zich in onder andere SOA en Shared Service Center initiatieven die er vooral op gericht zijn om veranderingen in samenwerkingsverbanden goed te kunnen beheersen. Naast flexibilisering van de ICT-functie vragen de ontwikkelingen aan de businesszijde om meer grip op interne en externe ICT-leveranciers. De regiefunctie is dan ook sterk in opkomst. Maar ook het definiëren van goede KPI’s en het benoemen van de controle en compliancy functie zijn duidelijke trends. De roep om best practices is daarbij erg groot.
>Allemaal erg interessante ontwikkelingen waar wij als ICT-leverancier graag ondersteuning voor bieden. Dit doen wij het liefst in samenwerkingsverbanden waar wij onze klanten, technologie van onze partners en onze expertise samen laten komen.
Wat is uw verwachting met betrekking tot de aanbodzijde van de markt op de korte termijn (0 - 2 jaar)?
Aan aanbodzijde zijn de toverwoorden voor de komende jaren flexibilisering, kwaliteit en best practices.
Tooling leveranciers als BMC Software en Microsoft hebben ITIL volledig omarmd. BMC Software doet dit middels de Business Service Management value propositie. Microsoft lanceert System Center met daarin naast System Management nu ook een Service Management oplossing. Zowel de BMC Software als de Microsoft oplossingen helpen klanten om beheer proactiever in te richten en daarmee flexibeler en kwalitatiever te opereren. De basis wordt daarbij gevormd door best practices. Bij leveranciers als HP en IBM zijn soortgelijke ontwikkelingen te zien.
Op het gebied van Service Management gaat ITIL v3 een vlucht nemen. Met name de strategische processen van ITIL v3 gaan helpen om een brug te slaan tussen de bedrijfs-, informatie- en ICT-functie. Of er dan nog bestaansrecht is voor procesmethodieken als ASL en BiSL, zal moeten blijken.
Ten aanzien van Security verwacht ik dat Identity & Access Management zich steeds meer zal manifesteren in het MKB segment. Deze oplossingen worden meer en meer volwassen, maar vooral ook laagdrempeliger.
Hoe denkt u dat de markt er op de lange termijn (3-6 jaar) uit ziet voor zowel de vraag als aanbodzijde?
Zowel aan de business als ICT-zijde worden vaste structuren de komende jaren verder afgebroken. We krijgen te maken met nieuwe spelregels, waarin winst of verlies wordt bepaald door de mate waarin je weet om te gaan met dreigende verkeersinfarcten, binden en boeien van professionals, vluchtige samenwerkingsverbanden aan de businesszijde en immer groeiende vraag naar informatie. Kernbegrippen hierbij zijn plaats- en tijdonafhankelijk werken, virtuele organisatie- en infrastructuren, virtuele kennisorganisaties en flexibilisering van het personeelsbestand. Voor ICT betekent dit een verdere groei in Business Process Management, SOA en virtualisatie, maar ook een groei in wat wij de High-Performance Workplace noemen. Dat wil zeggen oplossingen voor het ondersteunen van niet-routinematige taken. Dus het direct toegankelijk maken en uitwisselen van kennis en informatie voor ad hoc taken.
Wat kunnen we van u gaan verwachten de komende jaren?
Onze technologie partners werken in sneltreinvaart aan innovaties ter ondersteuning en enabling van ontwikkelingen bij onze klanten. Deze innovaties maken volledig nieuwe businessmodellen mogelijk. De mogelijkheden zijn amper te overzien voor klanten die zich vooral wil richten op hun business. Ook voor ICT-managers is amper te overzien wat nieuwe technologie hun kan bieden en hoe zij deze kunnen beheren. Van Inter Access – en dus ook van mij – kunt u verwachten dat wij klanten communities en value discovery workshops gaan bieden. De workshops zijn erop gericht om klanten te laten ontdekken wat nieuwe technologie aan nieuwe waarde kan bieden. De communities helpen om de technologie te kunnen beheren en best practices te delen. Mijn taak zal erop gericht zijn om klanten te helpen op een gecontroleerde en beheerste manier te gaan werken met nieuwe technologie.
Opmerkingen/Aanvullingen
http://www.interaccess.nl/nl/services-en-solutions/services/servicemanagement-en-security/Pages/default.aspx. Op deze site vindt u niet alleen veel over onze propositie, maar ziet u vooral ook hoe onze klanten onze dienstverlening ervaren. En dat is uiteindelijk natuurlijk waar het om gaat. Verder hoop ik veel van uw lezers de komende tijd te treffen op een aantal zeer interessante events. Zo zijn we sponsors met stand op het ITSMF najaarcongres op 29 en 30 oktober, het Tooling Event op 31 oktober en 1 november en het ASL-BiSL jaarcongres op 13 december. Op het Tooling Event presenteren Sander Brokke en Marcel Smit van Inter Access onze visie op hoe beheertools onder architectuur ingezet kunnen worden. Daarnaast organiseren we met BMC Software op 6 september het seminar “Business Service Management for IT Operations” te Schiphol-Rijk.
No comments:
Post a Comment