Ard gedeelde items

Saturday, October 16, 2010

Communicatie boeit toch niet! - Retail - #esmr

Boeien en Binden met Enterprise Social Media in de retail

'De uitdaging is hen te boeien en te binden. ‘Betrokkenheid is een grote uitdaging binnen onze organisatie. En de synergie tussen mensen van verschillende filialen en verschillende afdelingen kan beter.’

Een uitspraak van een retailer tijdens een rondetafel gesprek bij Microsoft Nederland over het gebruik van Enterprise Social Media in de retail branche.

Boeien! met communiceren
Voor retailers speelt het thema boeien vanuit een aantal invalshoeken.

De medewerker karakteristieken van een retailer zijn eenvoudig herkenbaar als je rondloopt door de HEMA, C&A, de Bijenkorf, de Blokker of bij V&D.

Veel dames, vaak van middelbare leeftijd bemannen de vloer. Zowat allemaal werken ze parttime. Dit is overigens ook het gevolg van het feit dat een retailer over elke week zo'n 50 uur open zijn voor publiek. Neem daarbij het uurtje voor de openingtijd waarin de winkel klaargemaakt moet worden en je begrijpt dat een 40 uurige werkweek niet goed past. Dit betekent dat personeel flexibel inzetbaar moet zijn en dat daar dus ook beleid op gevoerd wordt. Boeien en binden wordt dan een vak appart.

Het versturen van een memo in een brief vanaf het hoofdkantoor of de vestiging dekt een deel van de 'communicatie' af. Echt veel ruimte voor communicatie en interactie geeft dat echter niet.

De maandelijkse nieuwsbrief geeft personeel een platform om haar meer informele informatie en interesses uit te wisselen. Welliswaar heeft een nieuwsbrief vaak het doel om ook het geluid van de medewerkers te laten horen, interactief is het echter niet.

...en als het dan fout gaat?
Beide vormen van communicatie missen buiten interactie ook snelheid. Snelheid die beperkt wordt door enerzijds het medium maar ook zeker de gestructureerde organisatie die daarvoor is gekozen. Dit wordt helder als de zaak onder druk komt te staan.
De retail branche is in de afgelopen jaren nogal in beweging geweest, fusies, overnames en durfinvesteerders hebben management en medewekers nogal eens tegenover elkaar geplaatst. Daar waar de 'gangfax' rules in een kantoor, neemt de vrouwelijke medewerker van middelbare leeftijd het communicatiemiddel ter hand waarmee zij met haar vriendinnen in contact blijft - Hyves
De koetjes en kalfjes die eerst onderwerp van gesprek waren veranderen in onderwerpen waarin serieuze zorg over de ontwikkelingen op het werk worden uitgesproken. Een kettingreactie van bijval, commentaar en discussies tot gevolg hebbende. Het sociale netwerk doet haar werk...
Er onstaan fora waarin op serieuze wijze collectieve meningen worden ontwikkeld. Bedrijf en management worden totaal verrast en erger, zijn niet betrokken in het geprek. 0-1.
 
Communicatie, maar dan anders!
Belang van communicatie die aanslaat, betrokkenheid in het gesprek, draagvlak. Het zijn redenen die de revue passeren als je nagaat waarom retailers nadenken over nut en onnut van social media. Bovenstaand voorbeeld geeft daarbij al aan dat betrokkenheid in het geprek een eerste vereiste is en dat eerder genoemde snelheid en interactie andere elementen zijn die van belang zijn. Opdracht tot onderzoek van de mogelijkheden komen vanuit bedrijfsleiding enerzijds en ondernemingsraden anderzijds. Engagement van het bedrijf bij de discussie blijkt een gezamenlijk belang te zijn.
 
Van Boeien naar Binden
Het medium wat gekozen is door de medewerkers zelf blijkt van een oncontroleerbare kruiwagen met kikkers verworden tot een kans om de communicatie van beleid vanuit het management en betrokkenheid bij vorming van mening vanuit het personeel bij elkaar te brengen.
Goede inzet zo is de overtuiging van deelnemers aan deze discussies kan zelfs helpen met een positieve bijdragen om het gevoel van eenheid, de uitwisseling van kennis te ondersteunen. Naast betrokkenheid, snelheid en interactie horen hier nog een tweetal andere elementen aan toegevoegd te worden, transparantie en vertrouwen. Helderheid wie communiceert en met welk doel, respect voor ieders mening vormen deze basis. Niet enkel in het klassieke communicatie proces, maar ook dubbel en dwars in sociale media.
 
Daamee wordt boeien binden.

No comments: